Dator med plats för flera grafikkort

Permalänk
Medlem

Dator med plats för flera grafikkort

Hej!

Jag tänkte sätta ihop en dator med syfte att användas främst till jobb (programmering) och för att experimentera med maskininlärning. Som en bonus är det ju trevligt att kunna spela på datorn också, men jag spelar inga spel som kräver superbra grafikkort.

Helst vill jag ha möjlighet att sätta in minst två grafikkort (Nvidia RTX för att kunna använda CUDA) i datorn. Min plan är att köpa något billigare kort nu, typ RTX 3060 eller 4070, för att senare komplettera med ett begagnat RTX 4090 (om de kommer ner i pris om några år).

Alternativt har jag kollat på begagnat Tesla P40 för att komma åt 24gb VRAM billigt, men det verkar lite meckigt att fixa med kylning och även att få igång CUDA.

Som processor har jag mest kollat på Ryzen 7, typ 7700X. Vilket chassi, moderkort hade och PSU hade ni valt? Jag bryr mig inte om utseende, och det gör inget om chassit tar mycket plats, det ska ändå bara stå inne på ett kontor.

Att grafikkortet ska kunna kopplas ihop och användas samtligt i spel är inget krav för mig.

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem

tror detta skulle kunna funka. Gick med lp gpu då du ska kunna få så få problem som möjligt när du ska köra 4090

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar.

En fråga gällande moderkortet, enligt specifikationen är det bara en PCI-E som är kopplad till CPU. Den andra x16 stödjer bara x4 och går via chipset. Jag tänker spontant att man skulle vilja ha två PCI-E x16 som kan köra x8/x8. Dock verkar väldigt få moderkort ha stöd för det. Asus ROG Strix B650E-E verkar ha det enligt specifikationer.

Eller tro ni att det räcker med x4 för tex. ett RTX 4060 TI-kort? Det är väl kanske främst hastigheten att fylla minnet som blir något långsammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutex:

Hej och tack för svar.

En fråga gällande moderkortet, enligt specifikationen är det bara en PCI-E som är kopplad till CPU. Den andra x16 stödjer bara x4 och går via chipset. Jag tänker spontant att man skulle vilja ha två PCI-E x16 som kan köra x8/x8. Dock verkar väldigt få moderkort ha stöd för det. Asus ROG Strix B650E-E verkar ha det enligt specifikationer.

Eller tro ni att det räcker med x4 för tex. ett RTX 4060 TI-kort? Det är väl kanske främst hastigheten att fylla minnet som blir något långsammare?

Byt chipset så får du det stödet.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutex:

Hej och tack för svar.

En fråga gällande moderkortet, enligt specifikationen är det bara en PCI-E som är kopplad till CPU. Den andra x16 stödjer bara x4 och går via chipset. Jag tänker spontant att man skulle vilja ha två PCI-E x16 som kan köra x8/x8. Dock verkar väldigt få moderkort ha stöd för det. Asus ROG Strix B650E-E verkar ha det enligt specifikationer.

Eller tro ni att det räcker med x4 för tex. ett RTX 4060 TI-kort? Det är väl kanske främst hastigheten att fylla minnet som blir något långsammare?

Alltså jag tror ej att det kommer vara något problem. Jag kan ha helt fel här men jag skulle gissa att du kommer tappa mer om man går från x16 till x8 på ett 4090 än om man kör 4060 på x4 istället för x8. 4060 använder ändå bara 8 lanes och har väldigt lågg bandbärdd så den borde nog kunna köra x4 ganska okej.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Byt chipset så får du det stödet.

X670 menar du? Jag har kollat på moderkort med det chipset också, och det finns ett par som stödjer x8/x8 via CPUn som jag tidigare tittade efter, men det är inte så vanligt där heller. Men efter kommentaren från Daytone så har jag läst lite, och ja - att köra RTX 4060 på x4 verkar inte ge så mycket prestandaförlust. Och när väl datan är inläst i minnet, så borde väl PCI inte spela så stor roll tänker jag.

Men vill man inte hitta ett moderkort som har x16/x4 direkt från CPU isåfall? Eller det spelar inte så stor roll nuförtiden?

Sen en fråga gällande CPU, 7700 vs. 7700x om man mest ska använda datorn för jobb, och den kommer stå igång och mer eller mindre idla ganska stora delar av dygnet - borde man isåfall välja 7700 som verkar vara strömsnålare och inte bli så varm? Och duger isåfall den medföljande kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutex:

Men vill man inte hitta ett moderkort som har x16/x4 direkt från CPU isåfall? Eller det spelar inte så stor roll nuförtiden?

Du lär nog få svårt att hitta moderkort med x16/x4 direkt från CPUn, det finns inte direkt någon efterfrågan för det. Ryzen 7000 har 24 PCIe där x16 är tänkta till grafikkort och resterande x8 till M.2-portar, så det är väl tekniskt möjligt men det är nog ovanligt att de extra banorna används till något annat än just M.2.

Skrivet av Mutex:

Sen en fråga gällande CPU, 7700 vs. 7700x om man mest ska använda datorn för jobb, och den kommer stå igång och mer eller mindre idla ganska stora delar av dygnet - borde man isåfall välja 7700 som verkar vara strömsnålare och inte bli så varm? Och duger isåfall den medföljande kylaren?

I idle spelar det ingen större roll, se t.ex. Sweclockers test. Just 7700 är inte med där, men som du ser är det ingen större skillnad mellan modellerna utan skillnaden handlar främst om hur mycket ström de tillåts dra vid belastning.

Den medföljande kylaren fungerar rent kylmässigt, men kanske inte är helt optimal när det gäller ljudnivån. Men det beror ju på hur känslig du är på den punkten.