Permalänk
Medlem

Vad borde jag upgradera?

Tjenare för ett tagsedan gjorde jag det duma valet och köpte en prebuilt HP omen med

CPU:I7-13700f
GPU:NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti 8GB
RAM:16 gig Kingston 5200 MHZ ram
M.2: WD Blue SN580 1TB
Modekort: HP 8B1D (Intel H770 (Raptor Lake-S PCH)
Powersupply: är ett hp 600Watt non modular

Har nu 10 tusen för o uppgradera datorn och behöver lite tips på vad jag borde spendera dom på!

Antingen säljer jag denna datorn och tar dom pengarna+ mina 10 tusen och bygger ny eller behåller saker i datorn och upgraderar

all hjälp är välkommen. är lite noob på detta!

Permalänk
Medlem

Varför vill du byta ut något? Den fungerar väl?

Men eftersom det är en färdigbyggd dator så kan det bli svårare att byta ut komponenter, så det vore nog enklare att sälja den och starta om från början.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Scona_tv:

Tjenare för ett tagsedan gjorde jag det duma valet och köpte en prebuilt HP omen med

CPU:I7-13700f
GPU:NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti 8GB
RAM:16 gig Kingston 5200 MHZ ram
M.2: WD Blue SN580 1TB
Modekort: HP 8B1D (Intel H770 (Raptor Lake-S PCH)
Powersupply: är ett hp 600Watt non modular

Har nu 10 tusen för o uppgradera datorn och behöver lite tips på vad jag borde spendera dom på!

Antingen säljer jag denna datorn och tar dom pengarna+ mina 10 tusen och bygger ny eller behåller saker i datorn och upgraderar

all hjälp är välkommen. är lite noob på detta!

Kolla kylpastan på färdigbyggda system. Ett tips (eller låt företaget som du köpte den ifrån gör det om garantin fortfarande är kvar).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Hej.
Är en bra dator så varför uppgradera den? Vill du ha bättre grafikkort annars finns de inte mycket som behöver uppgraderas.
Vilken modell är de, skulle tro att du är ganska begränsad i uppgradering i den.

Sälj den och bygg nytt är ett alternativ,
Eller om du vill ha annat chassi med bättre kylning så kan du köpa nytt chassi,psu och moderkort och plocka över allt men blir ingen bra affär det heller.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Varför vill du byta ut något? Den fungerar väl?

Men eftersom det är en färdigbyggd dator så kan det bli svårare att byta ut komponenter, så det vore nog enklare att sälja den och starta om från början.

tänkte mer bytta chassi modekort och psu samt upgradera RAm till 32 gig

Permalänk
Medlem

Hejsan. Börja med att kolla ut ett chassi du gillar så kan man anpassa bygget runt de, vill du ha stor,liten bra ljudnivå massa glass m.m
Här kommer ett tips på hur man kan göra om man vill bygga.
Men börja med ett chassi du gillar då blir bygget bättre som vi kan rekommendera, min lista är för exempel.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan. Börja med att kolla ut ett chassi du gillar så kan man anpassa bygget runt de, vill du ha stor,liten bra ljudnivå massa glass m.m
Här kommer ett tips på hur man kan göra om man vill bygga.
Men börja med ett chassi du gillar då blir bygget bättre som vi kan rekommendera, min lista är för exempel.

https://komponentkoll.se/bild/Bbwfj.png

2299Kr för en kylare till en processor som inte går att överklocka, på ett moderkort som inte tillåter överklockning, hujeda mig.

Edit: @Scona_tv sälj HP'n och bygg nytt...
Edit2: typ:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

32GB RAM känns som en bra uppgradering. Men förstår inte varför du skulle byta ut chassi och moderkort. Det gör ju inget för prestandan. Processorn är inte ens en överklockningsmodell.

Jag skulle bara uppgradera RAM och sedan låta den vara. Spara pengarna till en ny om ett par år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm och i vilka spel tycker du datorn känns otillräcklig? Lirar du i 4K är nog det bästa köpet för budgeten 7900 XT, det är nästan dubbelt så snabbt som 4060 Ti i den upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

2299Kr för en kylare till en processor som inte går att överklocka, på ett moderkort som inte tillåter överklockning, hujeda mig.

Edit: @Scona_tv sälj HP'n och bygg nytt...
Edit2: typ:
https://komponentkoll.se/bild/HsCQE.png

Om du läser de sista jag skrev så blir de tydligare 😀 va ett exempel för att visa hur han ska tänka och inget jag rekommenderar han att köpa.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

32GB RAM känns som en bra uppgradering. Men förstår inte varför du skulle byta ut chassi och moderkort. Det gör ju inget för prestandan. Processorn är inte ens en överklockningsmodell.

Jag skulle bara uppgradera RAM och sedan låta den vara. Spara pengarna till en ny om ett par år.

Jag tänker också så, kollar man specen kan man tänka sig mer minne och ev snabbare disk. De sakerna går ju att lösa på befintliga.

Exakt vilken HP Omen har du?
Det ger en bättre bild över hur det ser ut och vilka alternativ som finns.

Av vilka orsaker vill du uppgradera:
-Inte nöjd med utseendet på chassit?
-Chassits kylprestanda/ljudnivå är inte tillräckligt bra?
-Chassit för litet för större grafikkort?
-Nätagget räcker inte för kraftigare grafikkort?
-Något med prestandan el justeringsmöjligheterna för moderkortet som inte räcker till?

Vore som sagt bra att veta motivationen bakom viljan att uppgradera.
För du har ju en hyfsad dator idag, behöver väl knappast bygga en ny i det läget. Även om du skulle bygga ny så ger det ju knappast särskilt mycket, omöjligt är det ju inte heller att bygga vidare på nuvarande.

Just när det gäller nätagget brukar det vara värre med märkesdatorer då de många gånger inte vill följa standarder, kan ibland vara svårt att uppgradera om inte tillverkaren har ett passande med högre effekt.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett slimat förslag som kommer kosta dig runt 5000kr och säljer du din dator utan, cpu, grafikkort nvme disk få får du nog mellan 1000-2000kr så du kommer förlora minst 3000kr på affären kontra mot att bygga helt nytt.
Så det bör jämföras mot vad man förlorar på att sälja och bygga nytt.

Köp mer ram och spar ihop till ett helt nytt bygge i framtiden är nog de bästa alternativen.

Sälj hp komplett och bygg nytt.

Vill du förfarande gå den vägen att byta chassi så börja med att välja de chassi du vill ha så man kan anpassa kylare,moderkort m.m efter de.

Det här är ett exempel och inte en färdig rekommendation att följa. Har nu lagt in rätt cpu i listan och tagit vanliga delar för att vissa hur man skulle kunna göra om man vill uppgradera en hp till nytt chassi.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Jag tänker också så, kollar man specen kan man tänka sig mer minne och ev snabbare disk. De sakerna går ju att lösa på befintliga.

Exakt vilken HP Omen har du?
Det ger en bättre bild över hur det ser ut och vilka alternativ som finns.

Av vilka orsaker vill du uppgradera:
-Inte nöjd med utseendet på chassit?
-Chassits kylprestanda/ljudnivå är inte tillräckligt bra?
-Chassit för litet för större grafikkort?
-Nätagget räcker inte för kraftigare grafikkort?
-Något med prestandan el justeringsmöjligheterna för moderkortet som inte räcker till?

Vore som sagt bra att veta motivationen bakom viljan att uppgradera.
För du har ju en hyfsad dator idag, behöver väl knappast bygga en ny i det läget. Även om du skulle bygga ny så ger det ju knappast särskilt mycket, omöjligt är det ju inte heller att bygga vidare på nuvarande.

Just när det gäller nätagget brukar det vara värre med märkesdatorer då de många gånger inte vill följa standarder, kan ibland vara svårt att uppgradera om inte tillverkaren har ett passande med högre effekt.

Det är lite så att uppgradera i framtiden är inte så mycket jag kan göra här har ett 600 watt med HP's specifika kontakter som inte funkar på ett nytt moderkort TEX. samt att chassit är byggt på sådant vis att nytt grafikkort skulle inte få plats PGA deras plast skit

har fått bud på 9000 för denna hp datorn och har 10 tusen sparat sedan tidigare så tänkte kanske mig något i denna stilen om man bygger nytt.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/LE8jAZppRo7ORrtDlDyuF4imIbo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vad har du för skärm och i vilka spel tycker du datorn känns otillräcklig? Lirar du i 4K är nog det bästa köpet för budgeten 7900 XT, det är nästan dubbelt så snabbt som 4060 Ti i den upplösningen.

spelar på 1080 men har 2 skärmar stremar också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scona_tv:

Det är lite så att uppgradera i framtiden är inte så mycket jag kan göra här har ett 600 watt med HP's specifika kontakter som inte funkar på ett nytt moderkort TEX. samt att chassit är byggt på sådant vis att nytt grafikkort skulle inte få plats PGA deras plast skit

har fått bud på 9000 för denna hp datorn och har 10 tusen sparat sedan tidigare så tänkte kanske mig något i denna stilen om man bygger nytt.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/LE8jAZppRo7ORrtDlDyuF4imIbo...

Lägg några hundra extra på snabbare RAM så ser det kanon ut: https://www.inet.se/produkt/5306215/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, bra beslut att sälja och köpa nytt, ram ovan är en bra uppgradering.
Ryzen 7600x finns för några hundra till men kommer utan kylare så blir plus 800-1000kr. Men en bättre kylare är att rekommendera även till 7600 om man läser lite vad folk skrivit om den.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Lägg några hundra extra på snabbare RAM så ser det kanon ut: https://www.inet.se/produkt/5306215/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...

bättrE?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/jU8jAbXjiYF8lXZPnlLrXnoTvtI/sahar

Permalänk
Medlem

Kanon.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

En vit kylare i lager om du vill uppgradera.

https://www.inet.se/produkt/8308820/thermalright-peerless-ass...

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scona_tv:

Det är lite så att uppgradera i framtiden är inte så mycket jag kan göra här har ett 600 watt med HP's specifika kontakter som inte funkar på ett nytt moderkort TEX. samt att chassit är byggt på sådant vis att nytt grafikkort skulle inte få plats PGA deras plast skit

har fått bud på 9000 för denna hp datorn och har 10 tusen sparat sedan tidigare så tänkte kanske mig något i denna stilen om man bygger nytt.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/LE8jAZppRo7ORrtDlDyuF4imIbo...

Då kan det kanske vara värt att byta ja.

Däremot skulle jag valt annan disk, ev väntat på erbjudande på och få tag på t ex 990 Pro/SN850X/Fury Renegade till liknande el marginellt högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Då kan det kanske vara värt att byta ja.

Däremot skulle jag valt annan disk, ev väntat på erbjudande på och få tag på t ex 990 Pro/SN850X/Fury Renegade till liknande el marginellt högre pris.

har mer o spendera! så kan upgradera det!