Hungrig efter biobesök, brainwashing

Permalänk
Medlem

Hungrig efter biobesök, brainwashing

Tänkte fråga om ett ämne om experiment som förekom i början på 80-talet men som kan förekomma ännu idag, jag hade gärna velat veta vad detta ämnet heter med detta experimentet.
Hollywood körde med detta stup i kvarten o McDonalds betalade miljoner för att lägga in reklam på 0.1sec i en film där detta skedde vid många tillfällen o efter när filmen var slut såga man reklamen utav McDonalds på väggen där man registrerade att alla ville dit av någon anledning, jag kommer ihåg att man talade om detta ämnet öppet o där fanns flera som fick en kraftig böteslapp just pga detta men jag kommer ej ihåg vad man kallade ämnet.
Då detta är helt vanligt idag att vi blir psykade 24/7 av både Biden samt Ukraina/Ryssland samt diverse men alla gör det, kan någon hjälpa mig så hade det varit snällt då jag inte hittar något i ämnet med mamma Google. Tack

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem

"Subliminal messages" kanske

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RFM:

Tänkte fråga om ett ämne om experiment som förekom i början på 80-talet men som kan förekomma ännu idag, jag hade gärna velat veta vad detta ämnet heter med detta experimentet.
Hollywood körde med detta stup i kvarten o McDonalds betalade miljoner för att lägga in reklam på 0.1sec i en film där detta skedde vid många tillfällen o efter när filmen var slut såga man reklamen utav McDonalds på väggen där man registrerade att alla ville dit av någon anledning, jag kommer ihåg att man talade om detta ämnet öppet o där fanns flera som fick en kraftig böteslapp just pga detta men jag kommer ej ihåg vad man kallade ämnet.
Då detta är helt vanligt idag att vi blir psykade 24/7 av både Biden samt Ukraina/Ryssland samt diverse men alla gör det, kan någon hjälpa mig så hade det varit snällt då jag inte hittar något i ämnet med mamma Google. Tack

https://doi.org/10.1016/j.jesp.2005.12.002

"Subliminal advertising became notorious in 1957 through the publicity surrounding James Vicary, a private market researcher, who claimed to have substantially increased sales of Coca Cola and popcorn in a movie theatre, by secretly and subliminally flashing the message “Drink Coca Cola” and “Eat popcorn.” Nobody has replicated Vicary’s findings; his study has never been published and appears to have been a publicity hoax (Pratkanis, 1992)."

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha tryckt i mig massa popcorn de få gångerna jag går på bio så har nog adrig varit med om att vara hungrig efteråt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

subliminal advertising, men det är mer av en snackis än något som faktiskt fungerar.

Vad som däremot fungerar väldigt väl och som utnyttjas av all reklam är familiarity bias, alltså att vi tenderar att välja saker som vi känner igen. Spelar mindre roll om det är något vi vet är bra eller om det bara malts in genom en radiospot hundra gånger, våra hjärnor har en tendens att förväxla bekant med bra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tack det hjälpte faktiskt, tummen upp

Fantastiskt

Visa signatur

Merlin