Permalänk
Medlem

Ny dator - Budget 15k+

Hej!

Efter att ha kört på min i7-6700K och GTX970 sedan början av 2016 så tänkte jag att det är dags att uppgradera mig och jag skulle behöva lite hjälp då jag har dålig koll på vad som är bra att köpa. Jag tänker mig då en helt ny dator då min nuvarande fortfarande fungerar bra och jag vill ha kvar den intakt.

Jag spelar massa olika spel, både single och multiplayer, både nya och gamla spel. Jag tänker mig en dator som klarar av dagens spel och som gärna ska vara framtidssäkrad för spel ett tag framöver, jag spelar i 1440p på min huvudskärm. Sedan har jag ett par sidoskärmar för surf, dock är dom i 1080p, det relevanta där är bara att det ska gå att koppla in flera skärmar.

Jag bygger själv.

Jag är inte intresserad av att det ska vara snyggt/mycket RGB/etc om det tillför kostnad utan jag är ute efter så mycket prestanda/framtidssäkring för pengen som möjligt.

Budget tänker jag att baseline är 15k men om det ger mer prestanda/framtidssäkring för några tusenlappar mer så är jag villig att lägga det (tänk max 19-20k).

Ett par frågor jag har funderat över:
-När jag byggde 2016 så använde jag ESD-armband, är det fortfarande en grej? Har inte sett att det skrivits så mycket om det i köprådstrådar så tänkte kolla om det rekommenderas att använda (eller om något annat är att föredra?).
-När jag ser bilder på riggar på nätet så ser jag att vissa stöttar upp sitt grafikkort med någon form av support (support bracket?), är det något jag kommer behöva? Ingår det i grafikkortet man köper om det behövs eller ska man köpa separat?

Tack för hjälpen i förväg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adjuzi:

Hej!

Efter att ha kört på min i7-6700K och GTX970 sedan början av 2016 så tänkte jag att det är dags att uppgradera mig och jag skulle behöva lite hjälp då jag har dålig koll på vad som är bra att köpa. Jag tänker mig då en helt ny dator då min nuvarande fortfarande fungerar bra och jag vill ha kvar den intakt.

Jag spelar massa olika spel, både single och multiplayer, både nya och gamla spel. Jag tänker mig en dator som klarar av dagens spel och som gärna ska vara framtidssäkrad för spel ett tag framöver, jag spelar i 1440p på min huvudskärm. Sedan har jag ett par sidoskärmar för surf, dock är dom i 1080p, det relevanta där är bara att det ska gå att koppla in flera skärmar.

Jag bygger själv.

Jag är inte intresserad av att det ska vara snyggt/mycket RGB/etc om det tillför kostnad utan jag är ute efter så mycket prestanda/framtidssäkring för pengen som möjligt.

Budget tänker jag att baseline är 15k men om det ger mer prestanda/framtidssäkring för några tusenlappar mer så är jag villig att lägga det (tänk max 19-20k).

Ett par frågor jag har funderat över:
-När jag byggde 2016 så använde jag ESD-armband, är det fortfarande en grej? Har inte sett att det skrivits så mycket om det i köprådstrådar så tänkte kolla om det rekommenderas att använda (eller om något annat är att föredra?).
-När jag ser bilder på riggar på nätet så ser jag att vissa stöttar upp sitt grafikkort med någon form av support (support bracket?), är det något jag kommer behöva? Ingår det i grafikkortet man köper om det behövs eller ska man köpa separat?

Tack för hjälpen i förväg!

Borde vara hyfsat framtidssäkert för 1440p. Kan uppgraderas någon/några generationer fram också i både CPU (tänk typ nästa eller förhoppningsvis tom näst nästa X3D) och GPU (PCIE 5 på MoBo och 850 W räcker långt).

-Använder ESD-armband när jag håller på men man kan ju jorda sig själv emellanåt på andra sätt.
-Har följt med för min del på mina två senaste köp. Om inte kostar ett enkelt stöd en hundring på Amazon. Använder själv en sådan hellre än de som följer med tom (tycker en enkel pinne är snyggare än en klumpig pelare med namn på).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

// i5 12400F, Gigabyte RX 6800, 2TB Kingston NV2 SSD, 32GB RAM, Lian Li 205M Mesh, 750W Seasonic PSU

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen! Jag har gjort en kombination av dom 2 förslagen ni har gett mig, tror ni det kan bli bra eller är det något som är överflödigt eller som det finns billigare men lika bra alternativ? Eller något jag har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adjuzi:

Tack för förslagen! Jag har gjort en kombination av dom 2 förslagen ni har gett mig, tror ni det kan bli bra eller är det något som är överflödigt eller som det finns billigare men lika bra alternativ? Eller något jag har missat?

https://komponentkoll.se/bild/agLYa.png

Ser kanon ut men jag tog en lite bättre CPU-kylare och RAM-moduler med lägre latens.

Permalänk
Medlem

Som de flesta här så tycker jag AMD Ryzen 7 7800X3D är självklar om det primära prestandabehovet är spel.
Min avvikelse är att jag skulle satsa på en rejäl AIO (Arctic Liquid Freezer 3) eftersom heatspreadern på processorn är toktjock och processorn i princip styr prestanda efter max core och cache temp. FFA har det visat sig att minnesstabiliteten påverkas negativt om minnescontrollern blir för varm. Den största svagheten på AMDs nuvarande generation CPUer är just minnescontrollern och cacheminnet på 3D-cachemodellerna.
Jag hade definitivt valt minnen efter moderkortstillverkarfens QVL av just den anledningen, personligen tycker jag det är sjukt trist att ställa in manuellt för att sedan när man har ett stort projekt öppet i CAD få en blåskärm.
ESD-skydd är alltid bra men riskerna beror på miljö som exempelvis luftfuktighet, är det mycket torrt (exempelvis pga superintensiv AC) så ökar potentialdifferansen lättare och snabbare, all friktion (mattor etc) detsamma.ligger komponenten på en ESDmatta som är ansluten till dig med armband finns inga risker för potentialskillnader. Bara armband ansluten till chassi tycker jag personligen inte är ett fullgott skydd.