Hjälp med att välja delar till en ny dator - 30k budget - Inet

Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja delar till en ny dator - 30k budget - Inet

Hej!

Har tänkt bygga en helt ny dator med ovannämnda budget.
Sitter i nutid med ett 3080 kort som jag kan nyttja så behöver inte lägga pengar på någon gpu just nu.

Det jag i nutid söker hjälp med är att hitta delar som är lite för starka för ett 3080 för den dagen man tänkt uppgradera till 50 serien om den kommer ut till rimlig kurs.
Jag har inget behov av rgb som syns genom något fönster på chassit, men om det inte kostar mycket extra så skadar det väl inte.
Spel i fokus kommer vara Elden Ring, Cyberpunk, Stelaris och nästa Monster hunter.
Skärmen jag nyttjar i nutid är en 2560x1440. 165hz
Har ej behov av inbyggt Wifi
Behov av både vanliga USB och USB C
Vet inte vad mer som är rimligt att lista? Svarar gärna på frågor!

Har hört ett flertal bekanta säga massa negativt om AMD med mjukvaror så ser gärna att Intel nyttjas såvida nutida AMD blivit bättre på den fronten.

Ser gärna att listan kan sättas ihop på t.ex. Inet då de kan hjälpa en amatör som en själv bygga ihop datorn!

Tackar i förhand för era goda råd och ser fram emot att få en rigg som faktiskt fungerar!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/nxQoAUAPOgQKnWVKpVFom0JPPJo/sawy

Permalänk
Medlem

Är AMD mycket bättre än Intel i nutid?
Kikade runt i lite andra köpråd och många verkar bli rekommenderade AMD i nutid.

Wifi på grafikkortet kostar inte mycket extra i nutid antager jag? Är starkt troende på rj45 och kommer nog inte köra gaming över wifi inom snar framtid

Nätagget på 850, är det starkt nog för kommande 50 serie? Men ni har lämnat så mycket över i budget att det borde gå bra att sikta på ett starkare, måste dubbelkolla vad förväntade W ska vara där.

En mycket fin start, ska läsa på om dessa delar.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawy:

Är AMD mycket bättre än Intel i nutid?
Kikade runt i lite andra köpråd och många verkar bli rekommenderade AMD i nutid.

Wifi på grafikkortet kostar inte mycket extra i nutid antager jag? Är starkt troende på rj45 och kommer nog inte köra gaming över wifi inom snar framtid

Nätagget på 850, är det starkt nog för kommande 50 serie? Men ni har lämnat så mycket över i budget att det borde gå bra att sikta på ett starkare, måste dubbelkolla vad förväntade W ska vara där.

En mycket fin start, ska läsa på om dessa delar.
Tack!

7800X3D är den bästa spel-CPU:n och dessutom är den mycket strömsnål.

Valde moderkortet för att det har bra strömförsörjning och PCIe 5.0-stöd.

850 W borde räcka bra, det är inga problem att driva ett 4090-system med det t.ex. Vettiga agg på 1000 W är en hel tusenlapp extra så det är rätt stor prisskillnad.