Dator som visar grafiska artefakter och hänger sig, - utlåtande

Permalänk

Dator som visar grafiska artefakter och hänger sig, - utlåtande

Hej på er!
Jag hjälper en grannes unge med en dator som de fick av mig för en massa år sedan. Det handlar om en:

Intel I5 3570k
Asus P8Z77-M pro (mATX)
Corsair DDR 16Gb
Kingston 128 Gb
PSU Kolink 500W
Asus 1060 3 Gb

problemet började med att den inte ville starta windows utan bara reparera, vilket den aldrig klarade. Hängde sig gärna i reparationsfasen med.
Installerade om windows och lyckades då komma in och det såg bra ut till en början. Men plötsligt, gärna under belastning men i regel efter 5-10min så fryser den helt, blir svart och stänger av sig. IBland visas även lite artefakter.
Den kan hänga sig lite när som men som oftast under någon typ av process (typ Crystalmark eller liknande). Oftast blir det helt svart med linjer i sidorna av skärmen..

Jag har testat följande:
-Kopplat ut grafikkort och kört via moderkortet.
-Bytt minnen till andra, samt bytt mellan olika sockets.
-Bytt PSU
-Testat Minnen och Hdd. Allt ska vara bra.
-Mätt temperatur. Ligger mellan 30-40 grader i idel.
-"Rensat" CMOS
(bios är det senaste...typ 2013 eller nått )

Så min fråga är: Kan jag med gott samvete säga att det sannolikt är moderkort/CPU det är fel på eller hade ni gjort nått annat för att felsöka? Har en I5 4670K-prattform liggandes som han kan få istället. Är dock en ATX så då måste de investera i nytt chassi.

Rubrik ska återspegla trådens innehåll
Permalänk
Medlem

Har du mätt temperaturen under last?

Permalänk
Skrivet av tonii:

Har du mätt temperaturen under last?

nje, inte mer än de vanliga testen. Den hänger sig oavsett efter några minuter med låga temp. Runt 30 grader enligt HWmonitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

nje, inte mer än de vanliga testen. Den hänger sig oavsett efter några minuter med låga temp. Runt 30 grader enligt HWmonitor.

Ah tolkade kanske lite felaktigt att det bara var under last som datorn hängde sig. Det finns ju lite vägar att ta för att utesluta vad som kan vara fel men det beror på hur mycket tid du vill lägga ner på ett så gammalt system.
Finns det någon vettig information i Event Viewer (sv. Loggboken)?

Permalänk

Skulle säga att grafik artefakter oftast beror på grafikkort.

Och högst vanligast videoram som brukar ge sig förstpå kort iom att de går varmast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av tonii:

Ah tolkade kanske lite felaktigt att det bara var under last som datorn hängde sig. Det finns ju lite vägar att ta för att utesluta vad som kan vara fel men det beror på hur mycket tid du vill lägga ner på ett så gammalt system.
Finns det någon vettig information i Event Viewer (sv. Loggboken)?

Kernel Power 41 och Fel 6008 är det ända jag kan se..

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle säga att grafik artefakter oftast beror på grafikkort.

Och högst vanligast videoram som brukar ge sig förstpå kort iom att de går varmast.

Japp, men samtidigt visar det interna grafikkortet också artefakter..kanske Nord-bryggan som är paj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

Japp, men samtidigt visar det interna grafikkortet också artefakter..kanske Nord-bryggan som är paj?

Ja, hade det bara varit grafiska artefakter så hade det sannolikt varit grafikkortet. Men med tanke på att du testat utan grafikkort och att det även är problem med Windows-installationen så kan man nog utesluta grafikkortsstrul.

Med tanke på felsökningen du gjort och åldern på delarna så skulle jag nog luta åt att det är moderkortet som strular, men det går tyvärr aldrig att med säkerhet säga vad felet är utan att byta ut delar tills problemet försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

Hej på er!
Jag hjälper en grannes unge med en dator som de fick av mig för en massa år sedan. Det handlar om en:

Intel I5 3570k
Asus P8Z77-M pro (mATX)
Corsair DDR 16Gb
Kingston 128 Gb
PSU Kolink 500W
Asus 1060 3 Gb

problemet började med att den inte ville starta windows utan bara reparera, vilket den aldrig klarade. Hängde sig gärna i reparationsfasen med.
Installerade om windows och lyckades då komma in och det såg bra ut till en början. Men plötsligt, gärna under belastning men i regel efter 5-10min så fryser den helt, blir svart och stänger av sig. IBland visas även lite artefakter.
Den kan hänga sig lite när som men som oftast under någon typ av process (typ Crystalmark eller liknande). Oftast blir det helt svart med linjer i sidorna av skärmen..

Jag har testat följande:
-Kopplat ut grafikkort och kört via moderkortet.
-Bytt minnen till andra, samt bytt mellan olika sockets.
-Bytt PSU
-Testat Minnen och Hdd. Allt ska vara bra.
-Mätt temperatur. Ligger mellan 30-40 grader i idel.
-"Rensat" CMOS
(bios är det senaste...typ 2013 eller nått )

Så min fråga är: Kan jag med gott samvete säga att det sannolikt är moderkort/CPU det är fel på eller hade ni gjort nått annat för att felsöka? Har en I5 4670K-prattform liggandes som han kan få istället. Är dock en ATX så då måste de investera i nytt chassi.

Jag utgår ifrån att det är en SSD, om möjligt, prova med en annan, prova även gärna med en annan SATA-kabel.
En SSD kan ge alla indikationer på att den är felfri men ändå ha allvarliga problem.
Har själv haft den erfarenheten med just en Kingston 128GB där alla diagnostik-program indikerade att den var felfri men ändå var korrupt.

Jag skulle förslå att lägga tex Linux Mint på en USB-sticka och starta upp utan någon SSD inkopplad men har dålig koll på vad det finns för lämpliga program att belasta systemet med. Räcker det kanske med att dra upp flera flikar med youtube?

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, hade det bara varit grafiska artefakter så hade det sannolikt varit grafikkortet. Men med tanke på att du testat utan grafikkort och att det även är problem med Windows-installationen så kan man nog utesluta grafikkortsstrul.

Med tanke på felsökningen du gjort och åldern på delarna så skulle jag nog luta åt att det är moderkortet som strular, men det går tyvärr aldrig att med säkerhet säga vad felet är utan att byta ut delar tills problemet försvinner.

Lite där det står och väger... Tack för input!

Permalänk
Skrivet av Viita:

Jag utgår ifrån att det är en SSD, om möjligt, prova med en annan, prova även gärna med en annan SATA-kabel.
En SSD kan ge alla indikationer på att den är felfri men ändå ha allvarliga problem.
Har själv haft den erfarenheten med just en Kingston 128GB där alla diagnostik-program indikerade att den var felfri men ändå var korrupt.

Jag skulle förslå att lägga tex Linux Mint på en USB-sticka och starta upp utan någon SSD inkopplad men har dålig koll på vad det finns för lämpliga program att belasta systemet med. Räcker det kanske med att dra upp flera flikar med youtube?

Testat HDD i 2 system utan att den hittar fel. Ska se om jag kan stressa den lite och se så inte temperaturerna pikar så fort den är under load, men det får nog bli det sista :). Tack för input!

Permalänk
Medlem

Då känns det som du provat det mesta.
Har du gjort en "Re-seat" av CPU?
Jag brukar lyfta låsbygeln, skjuta runt den lite i sockeln och sedan fälla ner den igen, om jag inte tar ut den och inspekterar undersidan.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, hade det bara varit grafiska artefakter så hade det sannolikt varit grafikkortet. Men med tanke på att du testat utan grafikkort och att det även är problem med Windows-installationen så kan man nog utesluta grafikkortsstrul.

Med tanke på felsökningen du gjort och åldern på delarna så skulle jag nog luta åt att det är moderkortet som strular, men det går tyvärr aldrig att med säkerhet säga vad felet är utan att byta ut delar tills problemet försvinner.

Eller någon gemensam nämnare typ ram eller nätagg.

Typ väldigt svajig 12v lina

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows