Läcka: RDNA 5 ”helt ny arkitektur”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

Vem bryr sig om energieffektivitet? .. det är fps per krona som är intressant.. och det räcker med att dem presterar lite bättre till samma peng som nvidia för att motivera köp..

Det är väldigt viktigt för mig i alla fall. Högst relevant för total värmeutveckling samt även ljudnivå och generell hållbarhet.
Hög värme och elektronik är sällan bästa vänner.
En mindre viktig men ändock en punkt att ha med i åtanke är att produkten i sin helhet känns mer premium om den kan prestera utan att dra ström som ett kärnkraftverk, vilket AMD's grafikkort gör. Där har AMD en hel del att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

Vem bryr sig om energieffektivitet? .. det är fps per krona som är intressant.. och det räcker med att dem presterar lite bättre till samma peng som nvidia för att motivera köp..

Om energieffektivitet är horribtl så är ju det bättre att köpa ett dyrare kort med likvärdig prestanda sett ur cykeln av ägandet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

OM AMD endå kunde göra en GPU som håller för Folding så man slipper punga 35K för nästa Nvida kort....

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

Man får väl fler FPSs per krona generellt från AMD? eller det är okej för dig att offra FPS för raytracing?

Det beror helt på vad du har för krav. Kör du spel och kan nöja dig med avstängda effekter som exempelvis Ray Tracing så får du mer prestanda med AMD. Notera att du alltså då får offra ögongodis.

Söker du efter ett grafikkort som kommer hålla längre rent tekniskt och även få marknadens bästa uppskalning med Frame Generation inkluderad så väljer du Nvidia.

Använder du DLSS 3 med Frame Generation så offrar du ingen FPS i dagsläget med 4070Ti och uppåt på Nvidia med Ray Tracing aktiverat. Dessutom är bildkvaliteten i stort bevarad från native.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

Vem bryr sig om energieffektivitet? .. det är fps per krona som är intressant.. och det räcker med att dem presterar lite bättre till samma peng som nvidia för att motivera köp..

Jag
mindre energieffektivt, mindre fps/krona eftersom jag vill att det ska vara tyst under användning. Runt 200w går smärtgränsen med större kylare, 220-230w kan funka som max.

Ifall man inte bryr sig är det bara att köpa 6950xt begagnat (eller 7900xtx, när rdna4 kommer ut) så får man fps/krona som krossar allt annat (eller ja, tekniskt sätt ger billiga kort alltid mycket mer fps/krona men fattar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nvidias Maxwell (900-serien) var en helt ny arkitektur och slog allt när den kom. Backa lite längre så marknadsfördes första GCN som en helt ny design, och 7970 slog allt när den kom (sen papperslanserades 680 3 månader senare för att vara lite bättre, men det tog ytterligare 6 månader innan den fanns i volym).

Däremot är det inte alltid så, utan det är ganska vanligt att de är halvbra när de kommer, men visst händer det.

Alltså, jag vill inte vara sån, men det är 15 år sedan. Absolut att det gick ganska snabbt med prestandautvecklingen på 00-talet, men det har upphört känns det som. Sedan dess kan jag komma på ett gäng lanseringar som inte var snabbare än marknaden när de kom: Vega, bulldozer, Zen1, Haswell och om jag inte missminner har väl den senaste intelövergången inte varit problemfri heller.

Det är egentligen bara nVidia som inte haft en sådan utveckling, men de har heller inte låtit begränsa sig till en specifik storlek på kretsen, förutom möjligen "det största som går att göra".

Skrivet av [SmR]BMF:

Det här är så konstigt, grabben har ett 5700 och det känns som det stabilaste kortet någonsin, klarar allt han kastar på det, aldrig några problem. Däremot köpte jag först ett Gigabyte Vega 56 till honom och det är ett riktigt sorgebarn, lyckades aldrig få det att fungera som tänkt, undervoltade chip och minnen, övervoltade chip och minnen samt sänkte frekvens något, sänkte frekvenstak för chip och minnen, låste frekvenstak, PRO drivare, pasta om och nya thermalpads, ny psu osv... Jäklar vad jag plöjde ner tid i det kortet och dammsög forum runtom i världen utan att få det att gå stabilt. Det är trist när man springer på en mina, gällande Vega 56 kortet måste problemet legat på kiselnivå och/eller pcb design på individuella kort med tanke på skillnaden i användarupplevelse hos så många personer.

Det var just med Vega jag lärde mig om strömspikar. Jag gjorde samma resa och hittade till slut någonting om att PSU var tvungen att kunna hantera X ampere på 12v-linan som inte alls stod i paritet med förväntat effektbehov.

Skrivet av Aleshi:

Mer regel än undantag att de stora hoppen i prestanda kommer vid helt ny arkitektur eller vid större arkitekturförändringar. Men, det man ska tänka på är att ibland används "från grunden helt ny arkitektur" för att säga att man gjort lite ändringar i arkitekturen och inte bara en nodkrympning. Och ibland, men väldigt sällan, så är det en från grunden ny arkitektur. RDNA 5 kommer troligtvis vara baserat på tidigare RDNA.
Det de menar här är troligtvis att RDNA 4 fokuserar på att lösa problem med RDNA 3 medan RDNA 5 faktiskt tar in lite nyheter.

Jag håller med om att ny arkitektur behövs för att kunna ta större steg, men de stegen tas inte i första generationen, är min tes, utan i andra och tredje. Det var inte Vega (RDNA1) som var utmanare, utan 6000-serien (RDNA2). Och om nu ryktet är sant återstår att se vad den tänkta nivån för RDNA3 borde varit.

Zen1 var samma. Jag kommer så väl ihåg alla debatter om Ryzen 1800 vs 7700k och om den kunde anses lika snabb, för man var ju tvungen att överklocka IF-bussen för att uppnå det och hur var det egentligen med single thread-prestandan?

Bulldozer...

Fenomenet finns på intelsidan med, men inte lika tydligt, de har klarat sig från att nya produkter hajpats upp på samma sätt. För att Haswell var 4-8% snabbare än ivy räknar inte jag som ett avgörande steg framåt i prestanda.

Permalänk
Medlem

Dom här så kallade läckorna är nog inga läckor utan bara företagen som vill hajpa upp sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Alltså, jag vill inte vara sån, men det är 15 år sedan. Absolut att det gick ganska snabbt med prestandautvecklingen på 00-talet, men det har upphört känns det som. Sedan dess kan jag komma på ett gäng lanseringar som inte var snabbare än marknaden när de kom: Vega, bulldozer, Zen1, Haswell och om jag inte missminner har väl den senaste intelövergången inte varit problemfri heller.

Det är egentligen bara nVidia som inte haft en sådan utveckling, men de har heller inte låtit begränsa sig till en specifik storlek på kretsen, förutom möjligen "det största som går att göra".

Om vi skall vara sådana så är det knappt 10 år sen Maxwell kom (hösten 2014). Att hitta senare omdesigner som slår allt är lite svårt, men Apples A11 var en rejäl omdesign och den slog allt 2017.

Jag försöker inte för en sekund påstå att alla omdesigner leder till världsledande prestanda. Även om vi backar bandet finns det gott om modeller som inte slog världen med häpnad när de kom. Pentium 4 (Willamette) var en så stor gäspning när den kom att Intel körde vidare med Pentium III-varianter till servrarna. Original-Pentium var också lite jaså innan folk fick koden omkompilerad. Frågan var om en omdesign nånsin har lett till marknadsledande prestanda. Det har det, och det gör det ibland, men inte alltid.

(Vad gäller din lista av designer - Vega var inte någon stor omdesign så den hör väl kanske inte hemma där av det skälet, men den stora frågan är väl ändå vad Haswell gör där. Det är verkligen en liten finslipning av det som kom innan, och trots det slog den allt på marknaden. Enda nackdelen var att Intel snålade på materialet under heatspreadern så att den inte kunde överklockas lika hårt som Sandy Bridge. Passar inte i argumentet alls)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hur ska jag tolka detta?

Släpper de en ny arkitektur istället för att fixa buggarna i 7000 serien.

Man kanske skulle slå till på ett 4080S och byta ut mitt sista 7900xtx

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

"wait for vega"

"poor volta"

Börjar det inte bli standard att AMDs hypade nyheter/tekniska framsteg ligger alltid i nån slags odefinierad tidpunkt i framtiden? Sen att "AMD fanboys" på så sätt kan fortsätta att fantisera om dagen då AMD släpper något bättre än Nvidia?

När RDNA 3 skulle släppas så tonades förväntningar ner och det ryktades om att den "riktiga revolutionen" från MCM skulle komma i "nästa generation". Nu tonar man ner förväntningarna och sprider rykten om att "nästa gång, jo då jävlar"

Frågan är dock var du vill ställa målet. Kan de nå upp till ett 4080 i prestanda men kostar betydligt mindre så är det ju guld värt även om de kanske inte kan slå högre modeller.

AMD saknar de resurser som krävs för att slåss med Nvidia i toppklassen och det har varit så i många år nu.

4080 känns som en nivå de möjligen skulle kunna nå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det är väldigt viktigt för mig i alla fall. Högst relevant för total värmeutveckling samt även ljudnivå och generell hållbarhet.
Hög värme och elektronik är sällan bästa vänner.
En mindre viktig men ändock en punkt att ha med i åtanke är att produkten i sin helhet känns mer premium om den kan prestera utan att dra ström som ett kärnkraftverk, vilket AMD's grafikkort gör. Där har AMD en hel del att jobba med.

Väldigt intressant kommentar då RTX 4090 är väldigt törstigt, jag kan utan några större svårigheter få kortet att dra 700W från väggen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Bring on Battlemage!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Varför skulle den heta RDNA "5" om det är en total omdesign? Då lär den väl heta någon annan flosklig förkortning med en etta efter.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Varför skulle den heta RDNA "5" om det är en total omdesign? Då lär den väl heta någon annan flosklig förkortning med en etta efter.

RDNA5 är inte bara en hårdvarudesign utan även en standard/kravspecifikation och en instruktionsuppstättning. Olika designer kan använda samma instruktioner och specifikationer. Således bygger RDNA5 på RDNA4 även om de gör en komplett omdesign om de utgår från samma instruktioner och specifikationer.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Bring on Battlemage!

Det finns en möjlighet att Battlemage ÖHT inte släpps mer än på pappret, Intel vacklar gällande sin GPU division och investerar främst i sina fabs. Jag tror inte att Battlemage släpps i tid, och om det mot all förmodan sker är det i begränsad upplaga med blygsam prestanda jämfört med både AMD och Nvidia.

Jag förstår generellt inte varför de flesta har så höga förhoppningar kring deras GPUer, ARC har varit ett misslyckande från dag ett i nästan alla avseenden.

Då vill jag också nämna att jag är en aktieägare i Intel, men det är främst på grund av deras satsning på fabs som sannolikt ger en god avkastning runt 2027-2028.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det finns en möjlighet att Battlemage ÖHT inte släpps mer än på pappret, Intel vacklar gällande sin GPU division och investerar främst i sina fabs. Jag tror inte att Battlemage släpps i tid, och om det mot all förmodan sker är det i begränsad upplaga med blygsam prestanda jämfört med både AMD och Nvidia.

Jag förstår generellt inte varför de flesta har så höga förhoppningar kring deras GPUer, ARC har varit ett misslyckande från dag ett i nästan alla avseenden.

Då vill jag också nämna att jag är en aktieägare i Intel, men det är främst på grund av deras satsning på fabs som sannolikt ger en god avkastning runt 2027-2028.

Mvh

Intel har visat att det finns potential i deras grafikkort med ARC och både Nvidia & AMD har varit en besvikelse på sistone, så utmärkt om de får lite konkurrens.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

Det finns en möjlighet att Battlemage ÖHT inte släpps mer än på pappret, Intel vacklar gällande sin GPU division och investerar främst i sina fabs. Jag tror inte att Battlemage släpps i tid, och om det mot all förmodan sker är det i begränsad upplaga med blygsam prestanda jämfört med både AMD och Nvidia.

Jag förstår generellt inte varför de flesta har så höga förhoppningar kring deras GPUer, ARC har varit ett misslyckande från dag ett i nästan alla avseenden.

Då vill jag också nämna att jag är en aktieägare i Intel, men det är främst på grund av deras satsning på fabs som sannolikt ger en god avkastning runt 2027-2028.

Mvh

dGPU versionen av Battlemage känns lite svajig, däremot finns både driver-kod (i Linux) och läckta benchmarks (med riktigt bra resultat) från kommande Lunar Lake med Battlemage iGPU.

Håller med om att Intel underpresterat med Arc. Att det skulle bli problem var ju självklart, men varit lite väl mycket av den varan. "Fine-wine" är inget positivt, det visar bara att produkten lanserades med dålig programvara.

Ljuset i tunneln, vilket i.o.f.s. kan vara förklaringen till det ljumma intresset för dGPU Battlemage, är att Intel gjort riktigt bra ifrån sig med kring GPGPU och Arc.

"AI-hypen" gör ju att iGPUer trots allt har en "killer-feature" ställd mot Nvidias dGPUer: mängden VRAM är hyfsat ofta en flaskhals och iGPUer har den stora fördelen att de relativt billigt/enkelt kan användas som dGPU med väldigt mycket RAM.

Även AMD ser ut att ge sig in i detta på allvar nästa år med Strix Halo och här får de konkurrens från Intel då redan Arc typiskt presterar bättre än 780M på GPGPU. Läckta Battlemage-siffror pekar på upp mot dubbla iGPU prestanda för Lunar Lake mot Meteor Lake.

Nu finns i.o.f.s. rykten om att Nvidia ger sig in i PC-branchen slutet 2024 / början 2025 med sin egen ARM64 plattform. AI ihop med iGPU ser ut att bli ett riktigt getingbo framåt med AMD, Intel, Apple, Qualcomm och eventuellt även Nvidia 2025.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

Vem bryr sig om energieffektivitet? .. det är fps per krona som är intressant.. och det räcker med att dem presterar lite bättre till samma peng som nvidia för att motivera köp..

Fast dålig energieffektivitet drar ju andra kostnader så som krav på dyrare och fler kyllösningar och kraftigare PSU. Dessutom kostar ökad värmeutveckling indirekt pengar då dina komponeneter slits ner snabbare. En ytterligare aspekt är att GPU/CPU inte kör på maxfrekvens eller kommer överklocka bra om du har en ugn i PCn = massor av förlorad prestanda per krona. Energieffektivitet är verkligen något du borde fundera på för att få ut max prestanda per krona för HELA PCn.

Ska man sen bygga en gaming PC i ett ITX chassi så blir energieffektivitet ÄNNU viktigare för att inte av misstag bygga en brödrost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Varför skulle den heta RDNA "5" om det är en total omdesign? Då lär den väl heta någon annan flosklig förkortning med en etta efter.

AMD lär döpa om den om det krävs. Minns att de slängde hela GCN-narrativet över bord och kallade lösningarna efter stjärnor (Polaris, Vega, Navi) och skulle fortsätta med stjärnor. De talade inte heller om GCN med Vega, utan det var "NCU". Sen blev Vega något av en flopp, så då var den bara GCN igen. För Navi delade de mellan grafikkort och compute-kort, och kallade grafikkorten "RDNA". Det gick bättre. Helt plötsligt hette alla framtida kort Navi, och RDNA ersatte GCN som namn på hela arkitekturen. Formellt tror jag att RDNA och CDNA bara är grenar av GCN, men AMD talar absolut inte om GCN längre.

Skulle de designa om igen, så borde de kalla det för någon ny stjärna och fortsätta säga RDNA, men de bryr sig inte så mycket om vad de "borde". De döper saker efter vad som passar deras marknadsföring just då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

OM AMD endå kunde göra en GPU som håller för Folding

Vad menar du med detta, menar du att dom går sönder om man foldar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vad menar du med detta, menar du att dom går sönder om man foldar?

De är helt värdelösa i watt/poäng

7900 xtx är väl 350W för 6m score, vilket är vad 3060 ger

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De är helt värdelösa i watt/poäng

7900 xtx är väl 350W för 6m score, vilket är vad 3060 ger

Tack då fattar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De är helt värdelösa i watt/poäng

7900 xtx är väl 350W för 6m score, vilket är vad 3060 ger

Det är inte så att Folding@home klienten är mer optimerad för Nvidia?

Men är det inte processorn man vill köra detta på eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det är inte så att Folding@home klienten är mer optimerad för Nvidia?

Men är det inte processorn man vill köra detta på eller är jag ute och cyklar?

Den använder CUDA/Tensor vilket amd inte är lika vassa.
Cpu är ännu värre än amd på Kwh/score

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det är väldigt viktigt för mig i alla fall. Högst relevant för total värmeutveckling samt även ljudnivå och generell hållbarhet.
Hög värme och elektronik är sällan bästa vänner.
En mindre viktig men ändock en punkt att ha med i åtanke är att produkten i sin helhet känns mer premium om den kan prestera utan att dra ström som ett kärnkraftverk, vilket AMD's grafikkort gör. Där har AMD en hel del att jobba med.

Gör dom? Mitt 7900XT drar runt 350 watt med power budget på max och presterar enligt techpowerup aningen bättre än ett 4070 TI super som i full last drar 320 watt om man ökar power budget till max..

Kärnkraftverk som producerar 30 watt?

Kollar man sen på 7800XT presterar mellan ett 4070 och ett 4070 super och drar 250 watt medans 4070 drar runt 200 watt och 4070 super runt 220 watt.

Sure nvidia är mer effektiva men skillnaden är marginell och inget man direkt kommer märka av så länge man inte har datorerna i ett chassi med näst intill 0 i luftflöde.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD, skapa ett kort som passar bra till 4K/120Hz, har bra RT prestanda och att ni fortsätter jobba på FSR så testar jag det gärna

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Fast dålig energieffektivitet drar ju andra kostnader så som krav på dyrare och fler kyllösningar och kraftigare PSU. Dessutom kostar ökad värmeutveckling indirekt pengar då dina komponeneter slits ner snabbare. En ytterligare aspekt är att GPU/CPU inte kör på maxfrekvens eller kommer överklocka bra om du har en ugn i PCn = massor av förlorad prestanda per krona. Energieffektivitet är verkligen något du borde fundera på för att få ut max prestanda per krona för HELA PCn.

Ska man sen bygga en gaming PC i ett ITX chassi så blir energieffektivitet ÄNNU viktigare för att inte av misstag bygga en brödrost.

Det är med den förlorade prestandan fps/krona där AMD vinner som är intressant. Ser ingen mening med att betala överpris till ett kort som presterar dåligt fps/krona med motivet att den är sval..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det beror helt på vad du har för krav. Kör du spel och kan nöja dig med avstängda effekter som exempelvis Ray Tracing så får du mer prestanda med AMD. Notera att du alltså då får offra ögongodis.

Söker du efter ett grafikkort som kommer hålla längre rent tekniskt och även få marknadens bästa uppskalning med Frame Generation inkluderad så väljer du Nvidia.

Använder du DLSS 3 med Frame Generation så offrar du ingen FPS i dagsläget med 4070Ti och uppåt på Nvidia med Ray Tracing aktiverat. Dessutom är bildkvaliteten i stort bevarad från native.

För mig är Ray tracing inte relevant i nuläget. Kanske i framtiden när det blir bra skillnader i spel jag spelar. Därav blir mitt nästa kort AMD igen.. När Nvidia kommer med relevanta fps/krona så har jag inget emot att byta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, och min poäng kvarstår. Klart du kan tycka att det är en medioker prestanda, och jag håller inte med. Jämfört med en 7800X3D och ett 7900XTX eller 4090 så ja, högst mediokert. Jämfört med vad jag misstänker att många sitter med ute i stugorna är de nog inte längre lika mediokert utan kanske riktigt biffigt. Det är det som är min poäng, därav att jag skrev att allt är ju relativt.

Ja, var lite lat och avgav inte AMDs dito, kunde ju googlat lite snabbt iom jag inte visste vad det var förstås. Rykten kring PS5an var 2070-2080 ngn stans som jag minns det i varje fall, och jag har för mig att det också landade däromkring. Men när ryktena spreds så fanns inte 6000-serien ännu vill jag återigen minnas därav hade jag inte direkt koll på vad som ligger närmast från AMD på rak arm. Men det är klart, 6700 och 2070 är ju rätt lika om jag inte återigen är ute och cyklar, då jag kunde ju lagt ihop ett och ett egentligen.

Annars glömmer jag generellt inte AMD vid jämförelser, har mestadels haft AMD genom åren och är supernöjd med dem så för mig är både AMD och Nvidia i allra högsta grad bra val till PC.

mhm 30 fps i majoriteten av spelen som ser någorlunda ut nej tack. 60fps med drops ser ut som skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vad menar du med detta, menar du att dom går sönder om man foldar?

Jag menar att de ger så dålig poäng, de saknar bra stöd/drivrutiner för FAH för att ge hyfsad poäng/vs watt. Där är nvidia tyvärr långt före..

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"