Permalänk
Medlem

Fungerar detta 1440 bygge?

Hejsan! Spanat in flera trådar och skapat mig ett bygge som jag är inne på. Kan dock lite om datorer, men kommer få hjälp med bygga den osv.
Min fråga är mest om detta är ett kompatibelt bygge generellt, och för 1440.
Är mer inne på intel istället för AMD gällande grafikkort iallafall.

Vad har ni för invändningar / förbättringar osv?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, stabilt bygge. Kommer funka fint i 1440.
(Knitpick) Kanske bytt minnena mot nåra med lite bättre timing.

Permalänk
Medlem

Stödlista för 6000 CL 30 minnen, du kanske hittar något som finns på moderkortets QVL-lista.
https://www.prisjakt.nu/c/ddr5?1170=39865&r_1172=1-30&r_95336...

Permalänk
Medlem

Ser väl generellt bra ut. För en hundring extra får du dock ett Asus B650E-F istället med PCIe 5.0 (översta 16x och en M.2) om du vill framtidssäkra lite för ev. snabbare lagring och grafikkort. Nätverkskrets från Intel istället för Realtek också.

Tror också att Seasonics Vertex-serie är snäppet upp i kvalitet och även där kostar 850W-varianten inte mer någon hundring extra.

Aningen tightare RAM som redan nämnts är väl inte fel heller.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Hittade inte mina minnen som är köpta på tomahawks qvl, men den är inte köpt, så såg att ASUS TUF GAMING B650M-PLUS WIFI t.ex passar processor och har mina ram på qvl-listan.
Men är Asus B650E-F att föredra, inte stenkoll som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Methanol:

Tack för svar! Hittade inte mina minnen som är köpta på tomahawks qvl, men den är inte köpt, så såg att ASUS TUF GAMING B650M-PLUS WIFI t.ex passar processor och har mina ram på qvl-listan.
Men är Asus B650E-F att föredra, inte stenkoll som sagt

QVL är ingen end-all utan i 95% av fallen eller något i den stilen fungerar det ändå utan problem. Moderkortstillverkarna kan inte prova varenda RAM-kit på marknaden. Vill man vara 101% säker på att det ska fungera kan man väl kolla på QVL men jag har aldrig brytt mig om det.

Personligen skulle jag antingen köpa ett billigare B650 i 1500-2000kr-klassen eller hoppa upp till B650E för PCIe 5.0. VRM-design är inte speciellt relevant för 7800x3d eftersom den är så energieffektiv och drar så lite, så den går utmärkt att köra även på de billigaste brädorna.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070